Over Sonja

Ik ben Sonja, coach, juf, moeder van twee tieners en ik ben getrouwd met mijn lieve man René. In de zomer zijn wij veel op het strand van Zandvoort te vinden. De zee geeft een mooie spiegel van het leven. Soms is de zee een groot glad meer, een andere keer kabbelt het wat en na een harde wind, kan de zee behoorlijk woest zijn met hoge golven. Voor mij de plek om op te laden en tot rust te komen.

In 1974 ben ik geboren in Amsterdam en ben in Amstelveen opgegroeid. Enige tijd heb ik in Amersfoort gewoond en sinds kort in Aalsmeer. Op jonge leeftijd wist ik al dat ik met kinderen/mensen wilde werken. Waarschijnlijk omdat ik ben opgegroeid met een broer die een lichamelijke beperking heeft, zo werd ik al op jonge leeftijd geconfronteerd met de uitdagingen waar deze kinderen mee te maken krijgen.
Na de MDGO-AW wist ik even niet waarin ik verder wilde studeren. Wilde ik voor de klas, speltherapeute of fysiotherapeute worden? Daarom had ik de school banken even verlaten en heb ik werkervaring op gedaan in de kinderopvang (zowel regulier als met meervoudig gehandicapten) als groepsleidster. Daarna ben ik in het speciaal onderwijs, op een school voor langdurig zieke kinderen in Amsterdam gaan werken als assistente. Het individuele contact met kinderen vond ik erg fijn, maar de uitdaging om zelf voor de klas te staan lonkte, zo ben ik de PABO gaan volgen en heb ik een aantal jaren als leerkracht gewerkt. Toen we naar Amersfoort verhuisde had ik het geluk dat ik als leerkracht kon gaan werken op een school met jonge risico kinderen. Helaas door een heftige bevalling, waar ik langdurig van moest herstellen ben ik gestopt met werken en mij gaan richten op mijn gezin.

Vanaf 2014 ben ik verschillende trainingen gaan volgen, in eerste instantie gericht op visueel leren, maar daarna ben ik ook trainingen gaan volgen met lichaamswerk om zo bij de oorsprong van uitdagingen te komen. Bij mijn zoon was dyslexie gediagnostiseerd, vandaar dat ik ben gaan kijken naar zijn sterke punten en kwam zo erachter dat hij visueel georiënteerd is. Maar ook kwam ik erachter dat het verloop van de zwangerschap en de geboorte wel eens een grote invloed kunnen hebben op zijn uitdagingen, hij is met een vacuümpomp ter wereld gekomen en zowel voor als na de bevalling was er veel stress om hem heen. Helaas kon niemand hier iets aan doen en zoals het ziekhuis het zegt, ”soms heb je flinke pech”. Mijn dochter is 6 weken te vroeg geboren via een spoedkeizersnede. Met medische hulp ontwikkelde zij goed. Rond haar 9e jaar kreeg zij wel moeite met automatiseren op school. Hoe mooi dat ik erachter ben gekomen dat hier nog wel iets aan te doen is. Wanneer er veel stress is geweest kan het zo zijn dat de opbouw en integratie van reflexen niet natuurlijk is verlopen, wat zorgt voor uitdagingen op het gebied van leven, leren en gedrag.

Zo ben ik verschillende traingingen gaan volgen voor Primaire reflexintegratie. Het is fijn om met kinderen aan de basis te werken van het “probleem” en zo rust te creëren in het lijf, zodat ontwikkeling weer makkelijker is. Ook kunnen er met leren visuele problemen zijn, ik kan een visuele screening doen, om te kijken of de ogen goed samenwerken en eventueel een verwijzing naar een optometrist nodig is.
Verder wil ik mij in de toekomst naast kinderen ook meer gaan richten op het coachen van moeders. Aangezien ik zelf twee traumatische bevallingen heb gehad, weet ik wat dit kan doen met je lijf en hoofd. Maar ook hoe reflexintegratie hier een oplossing kan bieden. Ik ben mijn collega’s zeer dankbaar voor de rust die dit mij heeft gegeven. Het lijf verteld het verhaal naar wat jij nodig hebt om sterk te staan. Hoe mooi als een mama in balans is, kinderen zijn tenslotte vaak de spiegels van hun ouders.  Maar ook vrouwen zonder kinderen zijn bij mij van harte welkom!
Per december 2017 heb ik voor de klas bij sbo school Boulevard 410 gestaan. Het was leuk om zo weer in een groep te werken en te ervaren wat ik voor deze kleuters kan betekenen.
Ook ik ben nooit uitgeleerd en zal mij in de toekomst blijven specialiseren.

Opleidingen en specialisaties die ik gevolgd heb:
• MDGO- AW (Agogisch werk)
• PABO
• Kanjertraining
• Methode voor beelddenkers: “Ik leer Anders”- methode
• Holistisch-Kindermassage (kinderprof)
• Reiki 1-2-3A
• Licentie Coachee spel
• MNRI® Dynamic and Postural Reflex Integration (DPRI)
• MNRI®Tactile
• MNRI® Post Traumatische Stress Ervaringen (PTSD)
• MNRI® Stresshormones Regulation and Trauma Recovery
• RMTi Module 1 Focus, Organization & Comprehension / Organisatie &
Begrijpen
• RMTi Module 2 Emotions, Memory & Behavior / Emoties, Geheugen &
Gedrag
• RMTi Module 3 Reading & Writing / Lezen & Schrijven
• Movement Based Learning / Building Block Acitivities
• KIE-coach (Kind In Evenwicht bij Carla van Wensen)
Module 1: Spiertesten en emoties
Module 2: Chakra’s en het brein
Verdiepiepingsdag; KIE en niet geïntegreerde reflexen
Verdiepingsdag: Meridianen en drukpunten
• Bodycoach (Bodycoaching bij Aria den Hartog)
• Braingym
• Visuele Screening & Trajectbegeleiding (Functioneel Oogzorg
Nederland)
• Ontwikkelingsmap 1 & 2 (Bodymap)
• Geboorte verhaal doorhoren (Pedagogische onderneming)
• De geboorte als spiegel (Hartpad)